Inflacija u februaru, merena na isti mesec prošle godine, iznosi 16,1 odsto, saopštio je juče Republički zavod za statistiku.
Sada je jasno da su ocene o smirivanju inflacije u novembru i decembru 2022, kada je ona u dva meseca uzastopno bila 15,1 procenat, bile preuranjene i da joj nećemo videti leđa uskoro.
Pavle Petrović, predsednik Fiskalnog saveta na Kopaonik biznis forumu, kazao je da je kod nas inflacija, kontrolom cena energenata, veštački održavana na nižem nivou nego što je stvarno bila, i zato nas rast cena očekuje u 2023. godini. Prema njegovim rečima cena gasa i električne energije su 2022. minimalno porasle, dok su u zemljama centralne i istočne Evrope za domaćinstva povećane 25 odsto, a za privredu 60 procenata. Zbog toga će visoka inflacija u Srbiji trajati duže nego u drugim državama.
Ocene Narodne banke Srbije (NBS) su da će poskupljenja dostići vrhunac u prvom kvartalu 2023, a da se nakon toga očekuje pad inflacije i da će ona krajem godine biti upola niža nego na početku. Kada se pogleda šta je najaviše poskupelo od prošlog februara to je i ovog puta hrana sa rastom od 24,6 odsto. Lideri poskupljenja su mleko, sir i jaja s rastom cena od 43 odsto. Hleb je poskupeo 25 odsto, meso 20,8, riba 27,1, ulje i mast 23, voće 19,7, a povrće 23,3 procenta. Za godinu dana stanovanje sa povećanim cenama vode, struje, gasa, poskupelo je 24 odsto.
Iz Republičkog zavoda za statistiku juče je saopšteno da je mesečna inflacija u februaru iznosila 1,4 procenta, jer su cene proizvoda i usluga lične potrošnje u februaru 2023. godine, u odnosu na januar 2023, za toliko povećane. Potrošačke cene u februaru 2023, u poređenju sa decembrom 2022. u proseku su podignute za 2,8 odsto. Posmatrano po glavnim grupama proizvoda i usluga klasifikovanih prema nameni potrošnje, u februaru 2023, u odnosu na prethodni mesec, rast cena je zabeležen u grupama: hrana i bezalkoholna pića (2,7 odsto), rekreacija i kultura (1,5), zdravlje (1,2), stanovanje, voda, električna energija, gas i ostala goriva (jedan odsto), oprema za stan i tekuće održavanje (0,9). U grupama transport i restorani i hoteli (za po 0,8 odsto), alkoholna pića i duvan (0,3), obrazovanje (0,2) i u grupi komunikacije (0,1). Pad cena postoji samo u grupi odeća i obuća od minus 0,6 odsto.